Halaman

Pengikut

Sabtu, 6 November 2010

Muhasabah Buat Ahli Gerakan Islam (KDPPP)

Terima kekalahan dengan lapang dada & insafi segala kelemahan yang perlu diperbaiki serta silap yang perlu diperbetul sementara terus berjuang. Kalah bukan baru bagi pejuang. Jatuh bangun & kalah menang telah diharungi sejak lebih 50 tahun kita berjuang. Kita positif & ambil peluang untuk muhasabah.

Sikap positif ialah lihat pada kelemahan diri untuk diperbaiki kerana kita perlu menang dengan kekuatan sendiri bukan menunggu musuh lemah. Kalah PRK jangan dibaca kalah berjuang. Selama kita bersama kebenaran, ia adalah kemenangan. Sabarlah harungi medan dengan kekalkan prinsip & akhlak berjamaah.

Tiada kemenagan percuma buat Gerakan Islam justeru Politik [siasah] pilihanraya hanyalah [wasilah] alat. Teruskan [dakwah] penerangan. Pejuang adalah kuda yang tangkas disiang hari, memacu perjuangan suci, sedang di malam hari sebagai rahib & abid mendekat diri kepada Rabbul Izzati.

1. Muhasabah= Analisa terhadap apa yang telah dilaksana. Apakah ia memulangkan kebaikan\perlu kepada   penambahbaikan. Jujur menghitung tanpa prejudis.

2. Muraqabah= Menilai kehadapan mencari ruang untuk tunai amanah sebaiknya dan membolos diri dari kekangan untuk dekatkan diri kepada Tuhan yg Esa.

3. Mujahadah= Depani halangan, harungi cabaran & atasi rintangan. Laksana amanah yang diberikan dengan serius & tekun. Pedulikan tentangan mendada kehadapan.

‎4. Mua'qabah= Menghukum selayaknya atas diri ekoran kegagalan & kelemahan. Sedarkan diri dari alpa & leka dengan tindakan yang mendisiplinkan diri .

5. Mua'hadah= Janji & ikrar untuk istiqamah serta teguh pendirian menggalas beban amanah perjuangan. Biar putih tulang namun jangan sekali-kali jadi petualang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan